De Pioniers

Maak kennis met onze pioniers: het bestuur, de projectleiders en de andere vrijwilligers.

Miranda Schutten

Bestuurslid

Bildung is voor mij mijn leven lang samen en dus in verbinding met anderen, ontdekken hoe het leven geleefd kan worden. Ontdekken dat er ups & downs zijn en dat dat normaal is maar ook ontdekken dat ups & downs van verschillende kanten bekeken kunnen worden waardoor ze er ineens heel anders uit kunnen zien. Eigenlijk is Bildung voor mij ontdekken van klein Geluk in mijn leven en dat Groots voelen.

René Donders

Algemeen adviseur bildung theorie en praktijk

Als Docent Beeldend aan de HAN heb ik een jarenlange ervaring in het organiseren van bildung vanuit kunst. Bij ArtEZ schreef ik een masterscriptie over bildung en performance. Ik heb gezien welke positieve impact deze onderwijsbenadering voor studenten èn docenten kan hebben. Het is van groot belang dat vanuit bildung een tegenwicht georganiseerd blijft ten opzichte van de neoliberale benadering van onderwijs als efficiënt te organiseren onderwijsfabriek waar het persoonlijke van studenten en docenten nog altijd tussen wal en schip raakt.

Maud Stein

Adviseur Bestuur

Bildung Nijmegen is voor mij een ontmoetingsplaats voor mensen die elkaar anders waarschijnlijk nooit zouden ontmoeten. De verbinding tussen deze mensen zorgt voor verrassend creatieve ideeën. Er is een ruimte ontstaan waar mensen zichzelf kunnen (leren) zijn en samen met anderen kunnen ontdekken, ontwikkelen en groeien. Zelf ben ik, vanuit mijn HR-achtergrond, geïnteresseerd in wat mensen beweegt om bepaalde keuzes in hun leven te maken en hoe Bildung hen daarbij kan ondersteunen.

Nicole Schubert

Vertrouwenspersoon en coachbegeleider

Jezelf ontdekken in contact met andere mensen en met de wereld om ons heen, vragen stellen zonder een antwoord te hoeven weten. Voelen en Zijn. Dat is Bildung voor mij: brede persoonsvorming met aandacht voor hoofd, hart, handen en ziel. Ik verheug me erop als vertrouwenspersoon en begeleider van coaches mijn steentje bij te dragen aan de Bildungsexpeditie Nijmegen! Dit doe ik vanuit mijn achtergrond als spiritual counsellor/student chaplain en docent zingeving & spiritualiteit aan de HAN.

Jan Bransen

Adviseur Bestuur

Ik ben hoogleraar Filosofie van de gedragswetenschappen en schrijver van een pleidooi voor ander onderwijs: Gevormd of vervormd? Ik wil dolgraag buiten alle bestaande onderwijsinstellingen om een locatie realiseren waar mensen alle dagen op een alledaagse manier aan persoonsontwikkeling kunnen doen. Die locatie zou De Tussentijd moeten heten.

Ferdinand Boesveld

Pionier

De ontwikkeling van het zelf is onderbelicht in de huidige wereld die wij kennen. Vakken zijn vaak algemeen en ze gaan eerder de breedte in dan de diepte. Mijn naam is Ferdinand Boesveld en ik studeer Vaktherapie. Binnen deze opleiding heb ik geleerd wat de waarde is van je eigen persoonlijkheid en dat het de kracht is die ons drijft. Bij Bildung wil ik werken aan de mogelijkheid voor studenten om zichzelf te leren kennen en het eigen potentieel te bereiken. Studenten zijn de toekomst maar ontwikkelen doe je nu. Waarom Bildung? Daarom!

Tara van Zomeren

Pionier

Persoonlijke ontwikkeling vind ik belangrijk omdat ik wil blijven leren en ontwikkelen, maar ook met als doel een soort houvast te krijgen. Bepaalde dingen over het leven leer je niet op school, terwijl die naar mijn mening net zo belangrijk zijn als de vakken die nu worden aangeboden. Ook zie ik steeds meer om me heen dat mensen met allerlei soorten vragen zitten, misschien soms onbewust. Daarom denk ik dat het ongelooflijk belangrijk is dat Bildung een plek krijgt in het onderwijs en wil ik hier graag mijn steentje aan bijdragen.

Jürg Thölke

Adviseur Bestuur

Ik ben Jürg Thölke vader van twee kinderen. Als ex-lector bij de HAN schreef ik over het ‘Niet Weten’ en het belang van het (samen) durven zoeken. Met mijn onderzoeksteam ontwikkelde ik een methode voor anders onderzoeken, veranderen en innoveren: ‘Vonken van vernieuwing.’ Jezelf als heel mens ontwikkelen - Bildung - was daarin een rode draad. Bij Inholland draag ik dit gedachtegoed als lector Authentiek leiderschap verder uit. Liefst heb ik dat je me leert kennen in contact. Schroom dus niet mij te benaderen juerg.thoelke@inholland.nl

Wissam Malaeb

Pionier / State of One

I come to the understanding that self-knowledge and self-inquiry is the main factor leading to
true, natural, effortless Bildung. The more one consciously dig into WHO is eager to seek/ learn this knowledge the more we understand and master the way towards its path.

Elle Custers

Pionier

Van tentamen naar tentamen… Het leven is toch meer dan het behalen van (opgelegde) testen? Ik ben nieuwsgierig naar hoe het ook anders kan. Jezelf ontwikkelen in verbinding met anderen en zelf bepalen wat je wilt leren, dát vind ik belangrijk. Ik draag graag bij aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en sta open om te experimenteren met nieuwe concepten. Bildung Nijmegen is voor mij een plek waar ik geprikkeld wordt om hiermee bezig te zijn.

Marouan Moussi

Pionier

Ik ben al jaren een maatschappelijk betrokken student, die leeftijdgenoten wil meegeven ook zo breed mogelijk mee te doen in de maatschappij. Dat gaat verder dan alleen naar school gaan. Denk aan politiek/bestuur, sport, vrijwilligerswerk, en ondernemen. Daar leer je vaardigheden van (21st century skills) die van goud waard zijn voor je toekomst en om buiten de veilige schoolmuren te handelen. Bildung levert daar een onmisbare bijdrage aan en daar draag ik graag mijn steentje aan bij!

Laura Kohlhase-Malaeb

Pionier / State of One

Bildung heeft tijd nodig. Hiervan was ik altijd al overtuigd. Pas als
wij met onze eigen ervaringen kunnen beleven wat wij leren, kan echte Bildung
ontstaan. Bildung kan je niet afdwingen en moet vanuit jezelf komen. Je moet er
klaar voor zijn. Zoals een fruit rijpt, moet ook kennis in ons rijpen en dan pas ontstaat
de bloei van Bildung.In jou.

Daan Winkel

Pr-Commissie

Ik vind het jammer dat de kloof tussen het MBO, het HBO en het WO de laatste tijd veel groter is geworden. Bildung Nijmegen zie ik als een middel om deze drie ‘zuilen’ dichter bij elkaar te laten komen door samen, op het zelfde ‘niveau’ een vak te volgen wat we allemaal moeten leren. Persoonsvorming. Als student van het ROC kijk ik mee met de PR-commissie hoe we meer MBO studenten en ook zeker de docenten kunnen enthousiasmeren voor Bildung.

Joris van den Berg

Pionier

Ik zit hier inmiddels een jaar bij en nog steeds weet ik niet wat Bildung nou precies betekent. Wat ik ondertussen wel weet is dat het verdomd gezellig en inspirerend is om met elkaar een plek te creëren waar je samen jezelf kan worden. Voor mij is deze plek er één zonder instrumenteel doel, een plek van niet weten, verwondering en het vinden van je ‘eigenheid’ in het contact met de ander.

Chiara Moenter

Pionier

Hi! I am Chiara Moenter, a 21-year-old student who loves to travel, learn, and share experiences. I am originally from New Zealand, lived in Germany and now in the Netherlands. Through all this, I have been lucky to encounter many different forms of education and have become passionate about finding ways to make education beneficial and fun for all! Education should be about everyone, granting opportunities for personal development and different kinds of learning fitting to each and every person!

Rik Pulles

Pionier

De maatschappij verlangt van het onderwijs mensen ertoe voor te bereiden op het naschoolse leven. Op dit moment betreft dit vooral een voorbereiding op een baan. Maar dient het onderwijs ons ook niet te ontwikkelen als mens zijnde? Bildung Nijmegen probeert dit gat te vullen. De mensen die hier bijeenkomen stellen nieuwe deuren voor je open. Door de vele gesprekken krijg je een kijkje in je eigen geest. Zo ontdek je onverwachte delen van jezelf. Verborgen talenten, verborgen vragen, of juist verborgen passies komen aan het licht. Deze ontdekkingstocht zou misschien zelfs een van de belangrijkste onderdelen van het leven kunnen zijn.

Bas Timmen

Pionier

Bildung is vooruitgang. Blijven werken aan jezelf en bewustzijn creëren. Kritisch zijn, maar toch openstaan voor anderen. Bildung kijkt verder dan traditionele scholing en extracurriculaire activiteiten. Ontwikkelen doe je door gevoel te bespreken. Wij bouwen met deze unieke groep aan iets dat ons persoonlijk en professioneel overstijgt en mij veel positieve energie geeft. Ik ben in ieder geval uiterst hongerig naar de uitkomsten van aankomend semester.

Rachel Snippe

Pionier

Nelson Mandela sprak de wijze woorden; ‘I never lose. I either win or learn’. Deze prachtige quote inspireert mij wanneer ik mijn leerproces laat overschaduwen door niet behaalde doelen. Dan probeer ik de wereld weer te zien als een groot speelveld, vol hindernissen en toestellen die iedereen mag trotseren. Elke keer als ik van hindernissen afval of als de toestellen niet meewerken, herinner ik mijzelf eraan dat dit niet uitmaakt. Bildung staat in mijn ogen deze wil, de wil die iedere ontwikkeling stimuleert.

Tessa van Boxtel

Stagiaire en Onderwijsverkenner

Als eerstejaars student van Learning and Development ben ik heel erg op zoek naar wat onderwijs voor mij betekent. Met name verken ik de verschillende lesmethodes en de manieren om de motivatie bij leerlingen te verhogen. Of dit nou is voor een training van 100 mensen of voor een persoonlijk gesprek is: hoe kunnen we deze motivatie verhogen en vasthouden? Hier wil ik graag achter komen tijdens mijn stage bij Bildung Nijmegen.

Malou Ensink

Pionier, Docent Honourslab

Eigenwijs en nieuwsgierig, dromer en doener in één. Dit is waarom Bildung bij mij past. Het biedt speelruimte om buiten de lijntjes te kleuren. Verwondering over de wereld, de ander en jezelf. De juiste vragen leren stellen. Af en toe verdwalen tussen de abstracte termen. Juist werken met je gevoel, datgene wat niet altijd in woorden te vangen is, is zo verrijkend. In mijn ogen is dit de perfecte plek voor verbinding en vernieuwing. 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan' - Pippi Langkous.

Camiel Wijnhoven

Pionier

Op school leer je lezen, schrijven, taal en rekenen. Je mag vooral niet buiten de lijntjes kleuren en fouten maken wordt bestraft. Maar wat als je wel buiten de lijntjes mag kleuren en het zelfs wordt aangemoedigd? Wat als fouten niet perse als fouten worden gezien, maar als een andere opvatting van de vraag? Bildung betekent voor mij: anders durven denken, anders durven doen en anders durven zijn. Het ontdekken van je eigen interesses, talenten, creativiteit en bovenal identiteit!

Ilse Speelman

Pionier

In mijn eigen onderwijservaringen heerste een cultuur waarin vrij weinig aandacht voor persoonsvorming was en die afwezigheid heeft me impliciet iets geleerd: “Jouw persoon doet er niet toe, kijk naar je boek, je klasgenootjes, de leraar en later.. de wetenschap.” Dat voelt niet alleen ongezien, we leren ook nog eens geen verantwoordelijkheid te nemen voor de rol die onze persoon speelt in ons ‘professioneel handelen’. Onderwijs is enorm vormend, expliciet én impliciet, daar kunnen we niet omheen, dus laten we er vooral aandacht aan besteden!