De Pioniers

Maak kennis met onze pioniers: het bestuur, de projectleiders en de andere vrijwilligers.

Ferdinand Boesveld

Voorzitter

De ontwikkeling van het zelf is onderbelicht in de huidige wereld die wij kennen. Vakken zijn vaak algemeen en ze gaan eerder de breedte in dan de diepte. Mijn naam is Ferdinand Boesveld en ik studeer Vaktherapie. Binnen deze opleiding heb ik geleerd wat de waarde is van je eigen persoonlijkheid en dat het de kracht is die ons drijft. Bij Bildung wil ik werken aan de mogelijkheid voor studenten om zichzelf te leren kennen en het eigen potentieel te bereiken. Studenten zijn de toekomst maar ontwikkelen doe je nu. Waarom Bildung? Daarom!

Cristel Busser

Bestuurslid

Bildung betekent voor mij een vrijplaats om vrij en zonder oordeel met elkaar van gedachten te wisselen over onderwerpen die soms scherpe tegenstellingen in zich hebben. We leven in zeer roerige tijden, polarisatie vindt op allerlei niveaus plaats waardoor de vrijheid van meningsuiting en daarmee de democratie onder druk staat. Stichting Bildung heeft de bedoeling deze vrijplaats te zijn, een plaats waar het debat en de dialoog over zeer uiteenlopende onderwerpen aan bod komen zodat ontplooiing van alle menselijke kwaliteiten bewerkstelligd kan worden. Door het organiseren van deze dialoog en door in gesprek te zijn met elkaar wordt het kritisch denken gestimuleerd. Hier lever ik vanuit mijn persoonlijke interesses graag een bijdrage aan.

Stephan Spieker

Bestuurslid

Yavuz Goktas

Penningmeester

Hallo ik ben Yavuz Goktas. Vanuit mijn achtergrond als jongerenwerker en expertise bij Erasmus+ projecten heb ik het belang van Bildung vanuit de praktijk enorm leren waarderen. Jongeren een betere kans geven en mogelijkheden voor projecten of Erasmus+ toegankelijker maken staat voor mij boven aan. Ik wil je uitnodigen je ideeen te delen zodat we samen kunnen kijken hoe ze werkelijkheid kunnen worden.

Claudia Librizzi

Bestuurslid

Mijn naam is Claudia, ik ben beeldend kunstenaar en zangeres. Sinds 2017 ben ik actief als vrijwilliger in voornamelijk maatschappelijk / jongerenwerk. Ik begeleid en train jongeren op de non-formal education manier. Oftewel, leren door te doen. In 2023 ben ik bij Bildung terecht gekomen als bestuurslid. Waarom Bildung? Bildung zet zich in voor jongeren. Wij van Bildung vinden het belangrijk dat jongeren niet alleen van ``ons``, trainers kunnen leren maar ook van elkaar. Ik vind het leuk deze vorm van leren te promoten, en te delen met iedereen. En ik hoop anderen hierdoor te motiveren hetzelfde te doen.

René Donders

Adviseur / Critical friend

Als Docent Beeldend aan de HAN heb ik een jarenlange ervaring in het organiseren van bildung vanuit kunst. Bij ArtEZ schreef ik een masterscriptie over bildung en performance. Ik heb gezien welke positieve impact deze onderwijsbenadering voor studenten èn docenten kan hebben. Het is van groot belang dat vanuit bildung een tegenwicht georganiseerd blijft ten opzichte van de neoliberale benadering van onderwijs als efficiënt te organiseren onderwijsfabriek waar het persoonlijke van studenten en docenten nog altijd tussen wal en schip raakt.

Jan Bransen

Adviseur Bestuur

Ik ben hoogleraar Filosofie van de gedragswetenschappen en schrijver van een pleidooi voor ander onderwijs: Gevormd of vervormd? Ik wil dolgraag buiten alle bestaande onderwijsinstellingen om een locatie realiseren waar mensen alle dagen op een alledaagse manier aan persoonsontwikkeling kunnen doen. Die locatie zou De Tussentijd moeten heten.

Rudo Vinck

Onderwijs en toetsing expert

Vanuit mijn werk als toetsenmaker voor het middelbaar beroepsonderwijs zie ik dat het accent in het onderwijs en toetsing steeds meer wordt verlegd naar de ontwikkeling van studenten. Deze focus zorgt wat mij betreft meer voor het versterken van de toekomstbestendigheid voor zowel de opleiding als de student. Voorbeelden hiervan zijn formatief handelen en programmatisch toetsen. Het is belangrijk om zich als persoon in verschillende rollen te verhouden tot een steeds veranderde omgeving met complexe vraagstukken. Ken en vertrouw jezelf, omarm het ongemak en blijf jezelf ontwikkelen. Weg van de middelmatigheid en compliance en geef meer ruimte voor Bildung. In mijn werk maak ik deze vertaalslag samen met betrokkenen van mbo-opleidingen. Buiten mijn werk gaat mijn interesse uit naar toepassingen en vertalingen van Bildung in intradisciplinair onderwijs en educatie voor duurzame ontwikkeling.

Aleksandr Stommels

Project Manager

Als je mij voor het eerst ontmoet zul je mijn positieve vibe ervaren, waarbij je meteen zin krijgt om mogelijkheden te bespreken en samen aan de slag te gaan. Hoe gaan we samenwerken om je persoonlijke ontwikkeling in nieuw onderwijs aan te pakken?

Als een gevoelig, sociaal persoon met veel inlevingsvermogen sta ik voor anderen klaar als probleemoplosser en mentor en ben ik resultaatgericht om maximale resultaten te kunnen behalen in samenwerking met studenten en docenten op de uitdagingen die er liggen.

Mijn passie voor Bildung is diepgeworteld. Naast kennis en vaardigheden moet er ook aandacht zijn voor persoonlijke groei, ethiek, en het vermogen tot kritisch denken. Met een open, eerlijke en vriendelijke houding met veel humor blijf ik met een heel ecosysteem in contact en daarmee bereiken we op Bildung de ontplooiing van je volledige potentieel. Ik kijk ernaar uit om deze reis met je te beginnen!

Chiara Moenter

Pionier

Hi! I am Chiara Moenter, a 21-year-old student who loves to travel, learn, and share experiences. I am originally from New Zealand, lived in Germany and now in the Netherlands. Through all this, I have been lucky to encounter many different forms of education and have become passionate about finding ways to make education beneficial and fun for all! Education should be about everyone, granting opportunities for personal development and different kinds of learning fitting to each and every person!

Laura Kohlhase-Malaeb

Pionier / State of One

Bildung heeft tijd nodig. Hiervan was ik altijd al overtuigd. Pas als
wij met onze eigen ervaringen kunnen beleven wat wij leren, kan echte Bildung
ontstaan. Bildung kan je niet afdwingen en moet vanuit jezelf komen. Je moet er
klaar voor zijn. Zoals een fruit rijpt, moet ook kennis in ons rijpen en dan pas ontstaat
de bloei van Bildung.In jou.

Nicole Schubert

Vertrouwenspersoon en coachbegeleider

Jezelf ontdekken in contact met andere mensen en met de wereld om ons heen, vragen stellen zonder een antwoord te hoeven weten. Voelen en Zijn. Dat is Bildung voor mij: brede persoonsvorming met aandacht voor hoofd, hart, handen en ziel. Ik verheug me erop als vertrouwenspersoon en begeleider van coaches mijn steentje bij te dragen aan de Bildungsexpeditie Nijmegen! Dit doe ik vanuit mijn achtergrond als spiritual counsellor/student chaplain en docent zingeving & spiritualiteit aan de HAN.

Keyshia Don

Pionier

Ik ben keyshia en ik kom uit Nijmegen.

Mijn specialiteiten zijn:
Event planner / managen
Social media contenter / creator
Website bouwen
Netwerken (mensen/organisaties)
Bloggen
Media achtergrond (hosten, filmen, podcast maken en video’s bewerken)

Ik ben bekend met locatie plekken waar jongeren komen (jongeren centra’s in heel Nijmegen) . Ook heb ik goede contacten met verschillende media bedrijven uit Nijmegen. Ik heb sinds 2014 veel werk en levenservaring mogen opdoen bij verschillende organisaties als jongerenwerker.

Op dit moment ben ik bijna klaar met mijn opleiding als maatschappelijke begeleider in arnhem en hoop hierna jongeren te kunnen helpen en begeleiden.

Ik vind het erg leuk om mensen met elkaar te verbinden en ik kijk er graag naar uit om me steentje te kunnen bijdragen bij de Bildung team.

Rebecca-Elisa de Jeer

Pionier

Ik ben Rebecca-Elisa de Jeer, een spontane International Social Work studente aan de HAN met een hart voor taal en cultuur.
In mijn vrije tijd dans ik, zing ik en reis ik graag de wereld af om nieuwe mensen en culturen te leren kennen.
Ik had al een paar keer de kans om dit via Erasmus+ te doen, onder andere via Bildung Nijmegen. Deze waardevolle ervaringen hebben mij geïnspireerd om mijn medestudenten de kansen ervan te laten zien en hulp aan te bieden als zij ook Erasmus + willen ontdekken. Dat doe ik vanaf september via lidmaatschap van het Europeers Network en wil ik via Bildung Nijmegen lokaal gaan doen.
Ik vind Bildung vooral zo fascinerend omdat via ervaringen en kunst je heel anders, super leuk en persoonlijk kunt leren ook voor het dagelijks leven. Het Bildung Lumbung performance project liet me zien hoe dat er concreet uit kan zien. Hierin werd een andere niet-westerse kijk op samenwerken met anderen als een community verkend.
Kom mij maar ontmoeten bij Bildung, dan kan ik je ook vertellen in welke commissies en organisaties ik nog meer zit.! Dus tot snel:)

Liese Wessels

Ik ben Rebecca-Elisa de Jeer, een spontane International Social Work studente aan de HAN met een hart voor taal en cultuur.
In mijn vrije tijd dans ik, zing ik en reis ik graag de wereld af om nieuwe mensen en culturen te leren kennen.
Ik had al een paar keer de kans om dit via Erasmus+ te doen, onder andere via Bildung Nijmegen. Deze waardevolle ervaringen hebben mij geïnspireerd om mijn medestudenten de kansen ervan te laten zien en hulp aan te bieden als zij ook Erasmus + willen ontdekken. Dat doe ik vanaf september via lidmaatschap van het Europeers Network en wil ik via Bildung Nijmegen lokaal gaan doen.
Ik vind Bildung vooral zo fascinerend omdat via ervaringen en kunst je heel anders, super leuk en persoonlijk kunt leren ook voor het dagelijks leven. Het Bildung Lumbung performance project liet me zien hoe dat er concreet uit kan zien. Hierin werd een andere niet-westerse kijk op samenwerken met anderen als een community verkend.
Kom mij maar ontmoeten bij Bildung, dan kan ik je ook vertellen in welke commissies en organisaties ik nog meer zit.! Dus tot snel:)

Janet Schreurs

Marijke Welten

Pionier

Pionier en adviseur inclusie in onderwijs
Docent voortgezet onderwijs, projectleider onderwijsvernieuwing en eigenaar van Hordes en Klasdraf. Begeleiding in Leren en ontwikkelen
“Blijf altijd vragen stellen. Ga de diepte in. Geef jezelf tijd om te rijpen, om iemand te worden die je wilt blijven”, zei iemand ooit tegen mij.
Ik werk met jongeren en hun docenten. Samen met hen onderzoek ik hun dromen en drijfveren, hun kwaliteiten, hun angsten, mitsen, maren en mijlpalen, hun passies en perspectieven. Samen kijken we naar hun betekenis voor de wereld. Bij Bildung Nijmegen werk ik graag mee aan een toffe broedplaats waar (jonge) mensen zich kunnen verwonderen of verbijsterd kunnen raken. Waar ze zelfinzicht ontwikkelen, ervaringen opdoen, creatief en kritisch leren denken en leren schurende perspectieven open tegemoet te treden. Waar ze de tijd krijgen voor het contact met het andere, met de ander. Elke ander, want iedereen is van waarde.